Loading...
صفحه اولآرشیو مطالبRSS (فید)
پدیده ی قوی سیاه در جوجه کشی-2 پدیده ی قوی سیاه در جوجه کشی-1اهمیت سیستم های هوشمند کنترل در صنعت جوجه کشینکات کلیدی در خرید جوجه یکروزه (12)نکات کلیدی در خرید جوجه یکروزه (11)نکات کلیدی در خرید جوجه یکروزه (10)نکات کلیدی در خرید جوجه یکروزه (9)نکات کلیدی در خرید جوجه یکروزه (8)نکات کلیدی در خرید جوجه یکروزه (7)نکات کلیدی در خرید جوجه یکروزه (6)نکات کلیدی در خرید جوجه یکروزه (5)نکات کلیدی در خرید جوجه یکروزه (4)نکات کلیدی در خرید جوجه یکروزه (3)نکات کلیدی در خرید جوجه یکروزه (2)نکات کلیدی در خرید جوجه یکروزه (1)
اهمیت رطوبت در صنعت جوجه کشی (2)

اهمیت رطوبت در صنعت جوجه کشی (2)

جمعه 17 آبان 1398

اهمیت رطوبت در صنعت جوجه کشی (2)

کاربرد نمودار سایکومتریک در فرآیند جوجه کشی

 

2)نمودار سایکومتریک چیست؟

نمودار سایکومتریک یکی از پرکاربردترین نمودارهای  بررسی خواص هوا شامل دما و رطوبت برای بسیاری از حوزه های تخصصی و فنی است . اين نمودار بسته به استفاده گروه مد نظر دارای اطلاعات خاصی است اما به طور کلی میتواند شامل آنتالپی ، نقطه حباب تر ، نقطه حباب خشک ، نقطه شبنم ، دمای اشباع ، رطوبت نسبی ، حجم مخصوص هوای خشک ،فشار بخار ، وزن آب موجود در هوا باشد. برای افرادی که در حوزه هواسازی ، طراحی برج های فرایندی و هر موضوعی که با آب و هوا ارتباط دارد فعالیت میکنند ، وجود این نمودار به قول معروف از نان شب هم واجب تر است . 

اما کارایی این نمودار در فرآیند جوجه کشی چیست؟

یکی از پرکاربردترین موارد ، تبدیل رطوبت نسب و رطوبت حباب تر به یکدیگر به کمک این نمودار است. به شکل شماره زیر توجه کنید.

 

 

فرض کنید دستگاه جوجه کشی با دمای 100 درجه فارنهایت در حال کار است . همچنین دمای حباب تر دستگاه که معرف رطوبت دستگاه است برابر 85 درجه فارنهایت میباشد. نمودار افقی بیانگر دمای حباب خشک و نموداری که در انحنا قرار گرفته نمایانگر نقطه حباب تر میباشد. یک خط عمودی از نقطه حباب خشک رسم میکنیم (خط قرمز رنگ) و یک خط شیب دار (با شیب مشخص شده در نمودار) از نقطه حباب تر به نقطه حباب خشک وصل میکنیم (خط آبی رنگ) . محل تلاقی این دو خط که با دایره قرمز رنگ مشخص شده ، بین دو نمودار رطوبت نسبی 50% و 60% است که عدد 55% رطوبت نسبی بدست میآید. یعنی اگر دستگاه شما دمای 100 درجه فارنهایت و دمای حباب تر 85 درجه فارنهایت داشته باشد ، رطوبت نسبی 55% است. اما نکته بسیار مهم اینجاست.فرض کنیم هیچ رطوبتی به دستگاه وارد یا خارج نشود (یعنی حجم بخار آب در دستگاه ثابت است) ولی دمای دستگاه تا 95 درجه فارنهایت کاهش یابد ، آنگاه اگر از رطوبت سنج نسبی استفاده میکردیم ، به جای عدد 55% رطوبت نسبی ، عدد 65% نشان میداد یعنی 10 واحد تغییر در معیار اندازه گیری رطوبت بدون اینکه هیچ تغییر واقعی در رطوبت دستگاه اعمال شده باشد و این یعنی فاجعه! (طبق تصویر زیر)

 

 

 امیدوارم با این مثال از دلیل و اهمیت استفاده از پارامتر حباب تر و خشک و.. در فرآیندهای هواسازی وهمچنین جوجه کشی آگاه شده باشید. در مجموع از نمودار سایکومتریک در جوجه کشی اصولی و علمی ، برای آگاهی از میزان آب مورد نیاز برای تبخیر برای رسیدن به یک رطوبت مشخص ، انرژی مورد نیاز برای فرایند تبخیر ، میزان بخار آب موجود در هوا با شرایط مشخص و هم واحد سازی هوای خروجی از هواساز و هوای درون دستگاه ها استفاده میگردد.رطوبت یکی از پارامترهای مورد نیاز در فرایند جوجه کشی است. تنظیم رطوبت دستگاه های جوجه کشی جز برای دستگاه های خانگی و غیر حرفه ای ، عموما بر مبنای رطوبت حباب تر صورت میگیرد. رطوبت نسبی به درصد میزان بخار آب موجود در هوا در دمای خاص ، به ميزان بخار در حد اشباع در همان دما گفته میشود. به عنوان مثال رطوبت 60% در دمای 25 درجه سانتیگراد به این معناست که هوای موجود 60% از ظرفیت رطوبت قابل دریافت خود را دارد و اگر 40% دیگر به رطوبت محیط در همان دما افزوده شود ، فرایند پس زدگی رطوبت و رسیدن به نقطه شبنم رخ خواهد داد. اگر دقت کرده باشید ، در بیان رطوبت نسبی ، اگر دما بیان نشود ، درصد بیان شده بی معنا خواهد بود. به عنوان مثال میزان بخار در هوا با رطوبت نسبی 50% در دمای 25 درجه سانتیگراد با ميزان بخار آب در هوای با رطوبت نسبی 50% در دمای 30 درجه سانتیگراد متفاوت است. به همین دلیل پارامتر خوبی برای کارهای حساسی مانند جوجه کشی نیست.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نکات حیاتی و کلیدی صنعت جوجه کشی میتوانید از این قسمت وارد شوید .

 
حسین تقوی
کارشناس طراحی فرآیند
کارشناس برق و الکترونیک
کارشناس ارشد سیستم های کنترل

نشر مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.

اگر این مطلب را مفید ارزیابی کردید لطفا به اشتراک بگذارید:
نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید.
نام شما:
نظر شما:
پست الکترونیک:
وبسایت:
عبارت امنیتی:
نظر کاربران در مورد این مطلب:

هیچ نظری برای مشاهده وجود ندارد.

ما را دنبال کنید:

لینک تلگرام لینک توییتر لینک فیسبوک لینک اینستاگرام

آدرس : مازندران - ساری - جاده دریا - کیلومتر 5 جاده لاریم - روستای گلنشین - خیابان بهار
تلفکس : 4و33826632-011
همراه : 09123954088 - 09121326052
مکان روی نقشه

طراحی توسط: پویاوب